KAP III
Tři Liberce žáků prošly vloni Národním plánem doučování
4. 1. 2023
Národní pedagogický institut (NPI) zveřejnil výsledky Národního plánu doučování za prvních 8 měsíců roku 2022. Vloni programem prošlo na 300 000 žáků základních a středních škol, což je 20% nárůst oproti roku 2021.
Podle Petry Mackové, metodičky vzdělávacích aktivit z organizace Člověk v tísni, potřebuje doučování po pandemii daleko víc žáků než před ní. Dobrou zprávou podle ní je, že tuto problematiku neřeší pouze neziskové organizace, ale řeší ho systémově právě NPI.
Vedoucí Oddělení rovného přístupu ke vzdělávání z MŠMT Aneta Nekvindová uvádí, že doučování je využívaný nástroj. Oproti roku 2021 narostl počet hodin doučování, přičemž počet zapojených škol zůstal prakticky stejný. Zde se jedná cca o 80 % ZŠ a 65 % SŠ. V loňském roce využil doučování každý 4. žák základní školy a každý 5. žák školy střední. Celkové dotace poskytnuté školám činily 300 milionů Kč, což je dvakrát více než v roce 2021.
Ve sledovaném období do českého vzdělávacího systému vstoupila vlna žáků z Ukrajiny. Do doučovacího programu se zapojilo více než 40 000 z nich. Podle Petry Mackové se při zvládání tohoto nečekaného náporu osvědčily nástroje, které si organizace Člověk v tísni poprvé vyzkoušela během pandemie Covid 19 – tedy především půjčování notebooků pro online výuku, zajišťování připojení k internetu atp.
Alice Nekvindová vyzdvihuje jednoduchost při administrování dotací. Školy najdou metodiku a všechny potřebné informace na webu doucovani.edu.cz/.
Národní plán doučování zřejmě neskončí ani po roce 2023. „Ale zde platí, že čím méně práce budeme mít, tím lepší zpráva pro české školství,“ uzavírá Petra Macková.
Honza Šmikmátor