KAP III

  • Vzdělávání pohledem z kraje
  • Přihlášek přibývá
  • Spolek vypravěčů učí školáky naslouchat příběhům a umění vyprávění
  • Analytik EduIN: Jihomoravský kraj je vynikající, Nantl to dělá dobře
  • Maturitu, nebo výuční list? 9 škol v kraji nabízí volbu až během studia
  • Jihomoravští žáci volili v prvním kole Nerudovou, ve druhém Pavla
  • Náměstek Nantl vyzval jihomoravské ředitele SŠ: Pracujte s portfolii
  • Počty žáků na jihomoravských středních školách rostou
  • Tři Liberce žáků prošly vloni Národním plánem doučování
  • Nejlepší tři studentské hry roku 2022 jsou z Jižní Moravy
  • Zástupci škol Kyjovska našli čas a diskutovali o spolupráci
  • Třicet jihomoravských studentů získalo stipendium pro nadané
  • Žáci a rodiče si střední školu vyberou online
  • Workshop podnikavosti může přijít i do vaší školy
  • Školní inspekce upozorňuje na nadané žáky. Na jižní Moravě je umíme najít
  • Jak vzdělávat herní vývojáře
  • Komise SEDEC se v Brně zabývala vzděláváním
  • Jak vychovávat podnikavé absolventy?
  • Brázdu nejlíp vyorala žákyně z Klobouk
  • První okresní partnerství pro vzdělávání vzniklo v okrese Brno-venkov
  • Analýza potřeb území po zapracování připomínek
  • Aplikace Start iD pomůže jihomoravským studentům najít práci snů
  • Podnikavá konference: Jak na podporu potenciálu a motivaci žáků
  • 2. konference center metodické podpory IKAP JMK II: Podpora pedagogů žáků se SVP
  • Analýza potřeb území je veřejně vyvěšená k připomínkování
  • Kam se hlásí jihomoravští žáci ZŠ? My to víme
  • Dokumenty
  • Tematické skupiny
  • Akce, workshopy, konference
  • Kontakty
  • Jak vzdělávat herní vývojáře

    12. 10. 2022

    Jaké kompetence by měli ovládat žáci a studenti, kteří najdou uplatnění v moderních, rozvíjejících se oborech? Jeden takový „obor budoucnosti“ představili zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu na setkání nazvaném Sektorový kulatý stůl – Kreativní průmysl, které se konalo 5. října v brněnském Hotelu Vista.

    „Čtvrtá průmyslová revoluce se svými trendy digitalizace a automatizace významně ovlivňuje řadu odvětví hospodářství. Sektorové kulaté stoly představí výsledky a výstupy projektu Kompetence 4.0,“ stálo v pozvánce.

    Odvětví kreativního průmyslu patří k průkopníkům technologických inovací, nových obchodních modelů a zároveň i umělecké tvorby. V České republice ročně produkuje přibližně 5 % HDP a meziročně roste rychleji než tradiční odvětví typu chemického nebo automobilového průmyslu. Dává velký smysl podporovat obory produkující dovedné a podnikavé absolventy s ambicemi pracovat v pokročilém průmyslu s vysokou přidanou hodnotou.

    Kulatý stůl si dal za cíl řešit tato témata:

    • technologie vývoje počítačových her (vývoj software, virtuální reality a umělé inteligence)
    • umění (například animace nebo herní design)
    • obchod

     

    Ke komplexnímu řešení Kompetencí 4.0 pro Průmysl 4.0 vznikla pracovní skupina tvořená osmi zástupci firem působících v herním průmyslu, zástupci škol (vedle pražských vysokých škol je součástí pracovní skupiny i Střední škola umění a designu Brno) a oborové instituce (Asociace českých herních vývojářů, Asociace animovaného filmu a Národní pedagogický institut). Na sektorovém kulatém stole v Brně se účastníci dozvěděli, jak pracovní skupina postupovala. Jednalo se o pět kroků:

    1. Analýza metod mapování budoucích kompetencí s využitím zahraničních zkušeností, stanovení prioritních sektorů s dopadem Průmyslu 4.0 na trh práce a zpracování metodiky mapování budoucích kompetencí trhu práce

    2. Síťování odborníků – zakládání a provoz sektorových inovačních pracovních skupin, školení pro odbornou veřejnost

    3. Rozšíření Centrální databáze kompetencí (CDK) o budoucí kompetence ve vybraných odvětvích

    4. Vytvoření sektorových kompetenčních pyramid v jednotlivých odvětvích s vazbou na oblast vzdělávání

    5. Podpora dialogu zaměstnavatelů a vzdělavatelů na regionální/místní úrovni

     

    Pracovní skupina v tzv. New Skill Monitoru (monitoringu nových dovedností) identifikovala 10 kompetencí důležitých pro budoucí herní vývojáře. Na základě identifikace klíčových kompetencí vznikají ŠP a RVP s vazbami na počáteční vzdělávání.

    Výstupem pracovní skupiny je analýza trendů a karty nových kompetencí celkem 10 sektorů. Pracovní skupina na základě analýzy připravila strukturované popisy 20 širokých povolání, které jsou připravené k veřejnému připomínkování. Zpětnou vazbu pracovní skupina sbírá v těchto dnech, připomínkování končí 15. listopadu 2022. Materiály jsou k dispozici na webu Ministerstva práce a sociálních věcí Kompetence 4.0.

    „Povolání nevznikají na trhu práce a kompetenční pyramidy nejsou výsledkem, ale prostředkem. S jejich pomocí mohou zaměstnavatelé se vzdělavateli měnit přežité standardy. Společně,“ uvedla na sektorovém kulatém stole Barbara Hudcová.

    Honza Šmikmátor

    Cookies nám pomáhají poskytovat Vám naše služby. Využíváním těchto služeb souhlasíte s jejich použitím.