KAP III
Jak vzdělávat herní vývojáře
12. 10. 2022
Jaké kompetence by měli ovládat žáci a studenti, kteří najdou uplatnění v moderních, rozvíjejících se oborech? Jeden takový „obor budoucnosti“ představili zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu na setkání nazvaném Sektorový kulatý stůl – Kreativní průmysl, které se konalo 5. října v brněnském Hotelu Vista.
„Čtvrtá průmyslová revoluce se svými trendy digitalizace a automatizace významně ovlivňuje řadu odvětví hospodářství. Sektorové kulaté stoly představí výsledky a výstupy projektu Kompetence 4.0,“ stálo v pozvánce.
Odvětví kreativního průmyslu patří k průkopníkům technologických inovací, nových obchodních modelů a zároveň i umělecké tvorby. V České republice ročně produkuje přibližně 5 % HDP a meziročně roste rychleji než tradiční odvětví typu chemického nebo automobilového průmyslu. Dává velký smysl podporovat obory produkující dovedné a podnikavé absolventy s ambicemi pracovat v pokročilém průmyslu s vysokou přidanou hodnotou.
Kulatý stůl si dal za cíl řešit tato témata:
- technologie vývoje počítačových her (vývoj software, virtuální reality a umělé inteligence)
- umění (například animace nebo herní design)
- obchod
Ke komplexnímu řešení Kompetencí 4.0 pro Průmysl 4.0 vznikla pracovní skupina tvořená osmi zástupci firem působících v herním průmyslu, zástupci škol (vedle pražských vysokých škol je součástí pracovní skupiny i Střední škola umění a designu Brno) a oborové instituce (Asociace českých herních vývojářů, Asociace animovaného filmu a Národní pedagogický institut). Na sektorovém kulatém stole v Brně se účastníci dozvěděli, jak pracovní skupina postupovala. Jednalo se o pět kroků:
1. Analýza metod mapování budoucích kompetencí s využitím zahraničních zkušeností, stanovení prioritních sektorů s dopadem Průmyslu 4.0 na trh práce a zpracování metodiky mapování budoucích kompetencí trhu práce
2. Síťování odborníků – zakládání a provoz sektorových inovačních pracovních skupin, školení pro odbornou veřejnost
3. Rozšíření Centrální databáze kompetencí (CDK) o budoucí kompetence ve vybraných odvětvích
4. Vytvoření sektorových kompetenčních pyramid v jednotlivých odvětvích s vazbou na oblast vzdělávání
5. Podpora dialogu zaměstnavatelů a vzdělavatelů na regionální/místní úrovni
Pracovní skupina v tzv. New Skill Monitoru (monitoringu nových dovedností) identifikovala 10 kompetencí důležitých pro budoucí herní vývojáře. Na základě identifikace klíčových kompetencí vznikají ŠP a RVP s vazbami na počáteční vzdělávání.
Výstupem pracovní skupiny je analýza trendů a karty nových kompetencí celkem 10 sektorů. Pracovní skupina na základě analýzy připravila strukturované popisy 20 širokých povolání, které jsou připravené k veřejnému připomínkování. Zpětnou vazbu pracovní skupina sbírá v těchto dnech, připomínkování končí 15. listopadu 2022. Materiály jsou k dispozici na webu Ministerstva práce a sociálních věcí Kompetence 4.0.
„Povolání nevznikají na trhu práce a kompetenční pyramidy nejsou výsledkem, ale prostředkem. S jejich pomocí mohou zaměstnavatelé se vzdělavateli měnit přežité standardy. Společně,“ uvedla na sektorovém kulatém stole Barbara Hudcová.
Honza Šmikmátor