KAP III

Jak vzdělávat herní vývojáře

12. 10. 2022

Jaké kompetence by měli ovládat žáci a studenti, kteří najdou uplatnění v moderních, rozvíjejících se oborech? Jeden takový „obor budoucnosti“ představili zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu na setkání nazvaném Sektorový kulatý stůl – Kreativní průmysl, které se konalo 5. října v brněnském Hotelu Vista.

„Čtvrtá průmyslová revoluce se svými trendy digitalizace a automatizace významně ovlivňuje řadu odvětví hospodářství. Sektorové kulaté stoly představí výsledky a výstupy projektu Kompetence 4.0,“ stálo v pozvánce.

Odvětví kreativního průmyslu patří k průkopníkům technologických inovací, nových obchodních modelů a zároveň i umělecké tvorby. V České republice ročně produkuje přibližně 5 % HDP a meziročně roste rychleji než tradiční odvětví typu chemického nebo automobilového průmyslu. Dává velký smysl podporovat obory produkující dovedné a podnikavé absolventy s ambicemi pracovat v pokročilém průmyslu s vysokou přidanou hodnotou.

Kulatý stůl si dal za cíl řešit tato témata:

  • technologie vývoje počítačových her (vývoj software, virtuální reality a umělé inteligence)
  • umění (například animace nebo herní design)
  • obchod

 

Ke komplexnímu řešení Kompetencí 4.0 pro Průmysl 4.0 vznikla pracovní skupina tvořená osmi zástupci firem působících v herním průmyslu, zástupci škol (vedle pražských vysokých škol je součástí pracovní skupiny i Střední škola umění a designu Brno) a oborové instituce (Asociace českých herních vývojářů, Asociace animovaného filmu a Národní pedagogický institut). Na sektorovém kulatém stole v Brně se účastníci dozvěděli, jak pracovní skupina postupovala. Jednalo se o pět kroků:

1. Analýza metod mapování budoucích kompetencí s využitím zahraničních zkušeností, stanovení prioritních sektorů s dopadem Průmyslu 4.0 na trh práce a zpracování metodiky mapování budoucích kompetencí trhu práce

2. Síťování odborníků – zakládání a provoz sektorových inovačních pracovních skupin, školení pro odbornou veřejnost

3. Rozšíření Centrální databáze kompetencí (CDK) o budoucí kompetence ve vybraných odvětvích

4. Vytvoření sektorových kompetenčních pyramid v jednotlivých odvětvích s vazbou na oblast vzdělávání

5. Podpora dialogu zaměstnavatelů a vzdělavatelů na regionální/místní úrovni

 

Pracovní skupina v tzv. New Skill Monitoru (monitoringu nových dovedností) identifikovala 10 kompetencí důležitých pro budoucí herní vývojáře. Na základě identifikace klíčových kompetencí vznikají ŠP a RVP s vazbami na počáteční vzdělávání.

Výstupem pracovní skupiny je analýza trendů a karty nových kompetencí celkem 10 sektorů. Pracovní skupina na základě analýzy připravila strukturované popisy 20 širokých povolání, které jsou připravené k veřejnému připomínkování. Zpětnou vazbu pracovní skupina sbírá v těchto dnech, připomínkování končí 15. listopadu 2022. Materiály jsou k dispozici na webu Ministerstva práce a sociálních věcí Kompetence 4.0.

„Povolání nevznikají na trhu práce a kompetenční pyramidy nejsou výsledkem, ale prostředkem. S jejich pomocí mohou zaměstnavatelé se vzdělavateli měnit přežité standardy. Společně,“ uvedla na sektorovém kulatém stole Barbara Hudcová.

Honza Šmikmátor

Cookies nám pomáhají poskytovat Vám naše služby. Využíváním těchto služeb souhlasíte s jejich použitím.