KAP III

  • Vzdělávání pohledem z kraje
  • Přihlášek přibývá
  • Spolek vypravěčů učí školáky naslouchat příběhům a umění vyprávění
  • Analytik EduIN: Jihomoravský kraj je vynikající, Nantl to dělá dobře
  • Maturitu, nebo výuční list? 9 škol v kraji nabízí volbu až během studia
  • Jihomoravští žáci volili v prvním kole Nerudovou, ve druhém Pavla
  • Náměstek Nantl vyzval jihomoravské ředitele SŠ: Pracujte s portfolii
  • Počty žáků na jihomoravských středních školách rostou
  • Tři Liberce žáků prošly vloni Národním plánem doučování
  • Nejlepší tři studentské hry roku 2022 jsou z Jižní Moravy
  • Zástupci škol Kyjovska našli čas a diskutovali o spolupráci
  • Třicet jihomoravských studentů získalo stipendium pro nadané
  • Žáci a rodiče si střední školu vyberou online
  • Workshop podnikavosti může přijít i do vaší školy
  • Školní inspekce upozorňuje na nadané žáky. Na jižní Moravě je umíme najít
  • Jak vzdělávat herní vývojáře
  • Komise SEDEC se v Brně zabývala vzděláváním
  • Jak vychovávat podnikavé absolventy?
  • Brázdu nejlíp vyorala žákyně z Klobouk
  • První okresní partnerství pro vzdělávání vzniklo v okrese Brno-venkov
  • Analýza potřeb území po zapracování připomínek
  • Aplikace Start iD pomůže jihomoravským studentům najít práci snů
  • Podnikavá konference: Jak na podporu potenciálu a motivaci žáků
  • 2. konference center metodické podpory IKAP JMK II: Podpora pedagogů žáků se SVP
  • Analýza potřeb území je veřejně vyvěšená k připomínkování
  • Kam se hlásí jihomoravští žáci ZŠ? My to víme
  • Dokumenty
  • Tematické skupiny
  • Akce, workshopy, konference
  • Kontakty
  • Školní inspekce upozorňuje na nadané žáky. Na jižní Moravě je umíme najít

    17. 10. 2022

    Podle zjištění České školní inspekce mají školy s vyhledáváním a identifikací nadaných dětí stále problémy. Učitelé se totiž více soustředí na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Tam patří i nadané a mimořádně nadané děti. Na jižní Moravě ovšem v rámci programu iKAP II funguje projekt, který pomáhá identifikovat nadané žáky prostřednictvím počítačové hry.

    Z České školní inspekce na adresu nadaných dětí v reportáži Českého rozhlasu mimo jiné z úst ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala zaznělo: „Nadané a mimořádně nadané děti tvoří specifickou skupinu, která má ale zásadní význam pro společnost při jejich dalším profesním uplatnění. A pokud se je nepodaří identifikovat v raných fázích jejich vzdělávání, jejich nadání vyhasíná a oni se většinou stávají žáky se speciálními vzdělávacími potřebami diagnostikovanými jako poruchy učení nebo poruchy chování.“ Zatloukal upozornil i na to, že nadání nesouvisí s prospěchem.

    „Ten, kdo má pěkné známky, je aktivní ve výuce, ještě nemusí být ten, kdo je nadaný. A to je přesně ta věc, která se nám nedaří. Protože my při té identifikaci spojujeme tyto dva jevy, které ale s nadáním příliš nesouvisí. Takže pokud nám školy deklarovaly, že v základních školách je nějakých 42 tisíc nadaných, tak to je číslo, které musíme brát s rezervou. To číslo je reálně ještě daleko nižší.“

    Školy navíc nejčastěji rozpoznávají rozumové nadání – pohybové, umělecké, manuální nebo sociální bývá naopak výrazně opomíjeno. Podle České školní inspekce by učitelé měli dávat žákům větší prostor pro vyjádření. Lépe tak rozpoznají potenciál žáků a můžou je motivovat a poradit, jak se posunout dál.

    Tolik reportáž Českého rozhlasu. Z Jihomoravského kraje k tomu můžeme dodat, že ve 4. a 5. třídách zdejších základních škol se již druhým rokem testují žáci pomocí testu Invenio, který vyvinuli vědci z Katedry psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity pod vedením Šárky Portešové. Testování ve školách zajišťuje JCMM.

    „Síť škol, ve kterých testujeme, neustále rozšiřujeme. Nicméně impuls musí vzejít od vedení školy. Samotný test má podobu počítačové hry, máme vyzkoušené, že děti jsou s tím úplně v pohodě a tato forma testu je nijak nestresuje, což by mohlo negativně ovlivnit výsledky testu,“ uvedla garantka projektu za JCMM Jana Vitulová.

    Testování ve školách je pouze prvním krokem při práci s nadanými žáky. JCMM pro nadané zajišťuje setkávání, tvořivé workshopy, v létě příměstské tábory, ale také poradnu pro rodiče a také metodickou podporu pro pedagogy. Další informace jsou na webu www.jsmenadani.cz.

    Honza Šmikmátor

    Cookies nám pomáhají poskytovat Vám naše služby. Využíváním těchto služeb souhlasíte s jejich použitím.