KAP III
Školní inspekce upozorňuje na nadané žáky. Na jižní Moravě je umíme najít
17. 10. 2022
Podle zjištění České školní inspekce mají školy s vyhledáváním a identifikací nadaných dětí stále problémy. Učitelé se totiž více soustředí na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Tam patří i nadané a mimořádně nadané děti. Na jižní Moravě ovšem v rámci programu iKAP II funguje projekt, který pomáhá identifikovat nadané žáky prostřednictvím počítačové hry.
Z České školní inspekce na adresu nadaných dětí v reportáži Českého rozhlasu mimo jiné z úst ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala zaznělo: „Nadané a mimořádně nadané děti tvoří specifickou skupinu, která má ale zásadní význam pro společnost při jejich dalším profesním uplatnění. A pokud se je nepodaří identifikovat v raných fázích jejich vzdělávání, jejich nadání vyhasíná a oni se většinou stávají žáky se speciálními vzdělávacími potřebami diagnostikovanými jako poruchy učení nebo poruchy chování.“ Zatloukal upozornil i na to, že nadání nesouvisí s prospěchem.
„Ten, kdo má pěkné známky, je aktivní ve výuce, ještě nemusí být ten, kdo je nadaný. A to je přesně ta věc, která se nám nedaří. Protože my při té identifikaci spojujeme tyto dva jevy, které ale s nadáním příliš nesouvisí. Takže pokud nám školy deklarovaly, že v základních školách je nějakých 42 tisíc nadaných, tak to je číslo, které musíme brát s rezervou. To číslo je reálně ještě daleko nižší.“
Školy navíc nejčastěji rozpoznávají rozumové nadání – pohybové, umělecké, manuální nebo sociální bývá naopak výrazně opomíjeno. Podle České školní inspekce by učitelé měli dávat žákům větší prostor pro vyjádření. Lépe tak rozpoznají potenciál žáků a můžou je motivovat a poradit, jak se posunout dál.
Tolik reportáž Českého rozhlasu. Z Jihomoravského kraje k tomu můžeme dodat, že ve 4. a 5. třídách zdejších základních škol se již druhým rokem testují žáci pomocí testu Invenio, který vyvinuli vědci z Katedry psychologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity pod vedením Šárky Portešové. Testování ve školách zajišťuje JCMM.
„Síť škol, ve kterých testujeme, neustále rozšiřujeme. Nicméně impuls musí vzejít od vedení školy. Samotný test má podobu počítačové hry, máme vyzkoušené, že děti jsou s tím úplně v pohodě a tato forma testu je nijak nestresuje, což by mohlo negativně ovlivnit výsledky testu,“ uvedla garantka projektu za JCMM Jana Vitulová.
Testování ve školách je pouze prvním krokem při práci s nadanými žáky. JCMM pro nadané zajišťuje setkávání, tvořivé workshopy, v létě příměstské tábory, ale také poradnu pro rodiče a také metodickou podporu pro pedagogy. Další informace jsou na webu www.jsmenadani.cz.
Honza Šmikmátor