KAP
Základní informace o tematické skupině
Metodik tematické skupiny podpora polytechnického vzdělávání: Mgr. Miroslav Marek, marek.miroslav@kr-jihomoravsky.cz, 723309702
Seznam členů tematické skupiny:
Jméno |
Instituce |
Ing. Iva Houbová |
Lesnická a dřevařská fakulta Mendelova univerzita Brno |
Mgr. Milan Klim |
Základní škola Břeclav, Slovácká 40 |
RNDr. Petr Koiš, Ph.D. |
Střední odborné učiliště Kyjov, příspěvková organizace |
Ing. Jana Králová |
Základní škola Židlochovice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace |
RNDr. Peter Krupka, Ph.D. |
Gymnázium Brno-Řečkovice, příspěvková organizace |
Mgr. Iva Nevěčná |
Základní škola, Znojmo, Mládeže 3 |
Mgr. Marie Šimáčková |
Základní škola Velké Opatovice, okres Blansko |
RNDr. Jana Tillerová |
Střední škola technická a ekonomická Brno,Olomoucká, příspěvková organizace |
Mgr. Jiří Vorlíček |
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace |
Ing. Vilém Závodný |
Střední průmyslová škola Edvarda Beneše a Obchodní akademie Břeclav, příspěvková organizace |
Ing. Oldřich Životský |
Střední škola elektrotechnická a energetická Sokolnice, příspěvková organizace |
Vymezení oblasti intervence:
Stanovení polytechnického vzdělávání jako priority je reakcí na nedostatek pracovních sil zejména v technických povoláních, polytechnické vzdělávání má připravit kvalitně vzdělané, flexibilní a odborně připravené pracovní síly, jejichž vzdělávání odpovídá struktuře a požadavkům trhu práce.
Polytechnické vzdělávání vychází ze vzdělávacího konceptu STEM. Koncept obsahově a metodologicky propojuje vzdělávání v oblasti: přírodovědné (S – Science) + technické (T – Technology + E – Engineering) + matematické (M – Mathematics).
Pro české vzdělávací prostředí koncept STEM znamená kvalitativní změnu v pojetí vzdělávání a v jeho vnitřním uspořádání. Polytechnické vzdělávání nutno chápat jako vzdělávání integrující přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání a jako komplex vzájemných implikací mezi složkami vzdělání a jednotlivými předmětovými oblastmi.
Polytechnické vzdělávání lze realizovat jak v oboru vzdělání gymnázium, které poskytuje vzdělávání všeobecného charakteru, tak v odborném a uměleckém vzdělávání v jeho složce odborné i všeobecné – společné pro všechny obory vzdělání. Pro technický a přírodovědný směr odborného vzdělávání je žádoucí, aby se uskutečňovalo podle uvedeného polytechnického principu.
Ve složce všeobecného vzdělávání existuje v rámci přírodních věd obsahové a metodologické propojení s technickými vědami – je to deklarovaný požadavek, který je vyjádřen stanovením vzdělávacího obsahu: např. chemie a její technické aplikace, fyzika a její aplikace.
Technické vědy nejsou zařazeny ve všeobecně vzdělávací složce kurikula jako samostatný obor, jsou konkretizovány zúženě do podoby jedné vyčleněné oblasti, která je společná všem vzdělávací oborům – informatika a informační a komunikační technologie (IKT).
Polytechnicky pojaté středoškolské vzdělávání utváří širší základ uplatnitelnosti:
- pro další vzdělávání jedinců,
- pro pravděpodobně během života nutné rekvalifikace pro jinak profilované profese.
Využitelnost polytechnicky pojatého vzdělávání:
- Polytechnicky připravení absolventi oboru vzdělání gymnázium získají žádoucí vstupní kompetence pro vysokoškolské vzdělávání STEM.
- Polytechnicky připravení absolventi odborného vzdělávání jsou připraveni na rychlý proces adaptace podle specifických potřeb zaměstnavatele.
- Polytechnicky vzdělaní absolventi využijí svou přírodovědnou a technickou gramotnost v běžném osobním a občanském životě.
Je oblast zahrnuta v projektech Implementace KAP? Ano, v projektu PolyGram