KAP

  • Workshopy, konference
  • Kontakty
  • Podpora KAP a ŠAP/PA
  • Základní informace o tematické skupině

    Metodik tematické skupiny podpora polytechnického vzdělávání: Mgr. Miroslav Marek, marek.miroslav@kr-jihomoravsky.cz, 723309702

    Seznam členů tematické skupiny:

    Jméno

    Instituce

    Ing. Iva Houbová

    Lesnická a dřevařská fakulta Mendelova univerzita Brno

    Mgr. Milan Klim

    Základní škola Břeclav, Slovácká 40

    RNDr. Petr Koiš, Ph.D.

    Střední odborné učiliště Kyjov, příspěvková organizace

    Ing. Jana Králová

    Základní škola Židlochovice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace

    RNDr. Peter Krupka, Ph.D.

    Gymnázium Brno-Řečkovice, příspěvková organizace

    Mgr. Iva Nevěčná

    Základní škola, Znojmo, Mládeže 3

    Mgr. Marie Šimáčková

    Základní škola Velké Opatovice, okres Blansko

    RNDr. Jana Tillerová

    Střední škola technická a ekonomická Brno,Olomoucká, příspěvková organizace

    Mgr. Jiří Vorlíček

    Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace

    Ing. Vilém Závodný 

    Střední průmyslová škola Edvarda Beneše a Obchodní akademie Břeclav, příspěvková organizace

    Ing. Oldřich Životský

    Střední škola elektrotechnická a energetická Sokolnice, příspěvková organizace

     

    Vymezení oblasti intervence:

    Stanovení polytechnického vzdělávání jako priority je reakcí na nedostatek pracovních sil zejména v technických povoláních, polytechnické vzdělávání má připravit kvalitně vzdělané, flexibilní a odborně připravené pracovní síly, jejichž vzdělávání odpovídá struktuře a požadavkům trhu práce.

    Polytechnické vzdělávání vychází ze vzdělávacího konceptu STEM. Koncept obsahově a metodologicky propojuje vzdělávání v oblasti: přírodovědné (S – Science) + technické (T – Technology + E – Engineering) + matematické (M – Mathematics).

    Pro české vzdělávací prostředí koncept STEM znamená kvalitativní změnu v pojetí vzdělávání a v jeho vnitřním uspořádání. Polytechnické vzdělávání nutno chápat jako vzdělávání integrující přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání a jako komplex vzájemných implikací mezi složkami vzdělání a jednotlivými předmětovými oblastmi.

    Polytechnické vzdělávání lze realizovat jak v oboru vzdělání gymnázium, které poskytuje vzdělávání všeobecného charakteru, tak v odborném a uměleckém vzdělávání v jeho složce odborné i všeobecné – společné pro všechny obory vzdělání. Pro technický a přírodovědný směr odborného vzdělávání je žádoucí, aby se uskutečňovalo podle uvedeného polytechnického principu.

    Ve složce všeobecného vzdělávání existuje v rámci přírodních věd obsahové a metodologické propojení s technickými vědami – je to deklarovaný požadavek, který je vyjádřen stanovením vzdělávacího obsahu: např. chemie a její technické aplikace, fyzika a její aplikace.

    Technické vědy nejsou zařazeny ve všeobecně vzdělávací složce kurikula jako samostatný obor, jsou konkretizovány zúženě do podoby jedné vyčleněné oblasti, která je společná všem vzdělávací oborům – informatika a informační a komunikační technologie (IKT).

    Polytechnicky pojaté středoškolské vzdělávání utváří širší základ uplatnitelnosti:

    - pro další vzdělávání jedinců,

    - pro pravděpodobně během života nutné rekvalifikace pro jinak profilované profese.

     

    Využitelnost polytechnicky pojatého vzdělávání:

    - Polytechnicky připravení absolventi oboru vzdělání gymnázium získají žádoucí vstupní kompetence pro vysokoškolské vzdělávání STEM.

    - Polytechnicky připravení absolventi odborného vzdělávání jsou připraveni na rychlý proces adaptace podle specifických potřeb zaměstnavatele.

    - Polytechnicky vzdělaní absolventi využijí svou přírodovědnou a technickou gramotnost v běžném osobním a občanském životě.

     

    Je oblast zahrnuta v projektech Implementace KAP? Ano, v projektu PolyGram

     

    Cookies nám pomáhají poskytovat Vám naše služby. Využíváním těchto služeb souhlasíte s jejich použitím.