KAP
Základní informace o tematické skupině
Metodik tematické skupiny Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě:
RNDr. Dáša Zouharová, zouharova.dasa@kr-jihomoravsky.cz, 702089014
Členové tematické skupiny:
Jméno |
Instituce |
Mgr. Michaela Burešová |
Gymnázium Brno - Řečkovice |
Mgr. Hana Korvasová |
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace |
Mgr. Danuše Kotolanová |
Základní škola, Brno, Bosonožská 9, příspěvková organizace |
RNDr. Krmíček, Vojtěch, PhD. |
Jihomoravské inovační centrum, z.s.p.o. |
Mgr. Radka Nedělová |
Hotelová škola Brno, Bosonožská 9, Brno 625 00 |
Mgr. Věra Petrovičová |
OA, SOŠK a VOŠ Brno |
Mgr. Marie Sedláková |
ZŠ Podomí |
Ing. Sylvie Schmiedová |
EKO GYMNÁZIUM Brno |
Bc., Ing. Martin Šrom |
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace |
RNDr. Jan Trávníček |
Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace |
Ing. Pavla Zapletalová |
Střední odborné učiliště Kyjov, p.o. |
Kristýna Kyánková |
Hnutí Duha |
Soňa Parke |
Impact Hub Brno |
Kateřina Kubovčíková |
Základní škola a Mateřská škola, Šanov, okres Znojmo, p. o. |
Vymezení oblasti intervence:
Kompetencí k podnikavosti se rozumí schopnost využívat příležitosti a nápady a vytvářet z nich hodnoty pro ostatní. Její podstatou je tvořivost, kritické myšlení a řešení problémů, iniciativa a vytrvalost a schopnost spolupracovat s ostatními s cílem plánovat a řídit projekty, které mají kulturní, společenskou nebo komerční hodnotu.
Se zrychlujícím se technologickým pokrokem se mění i trh práce, který vyžaduje stále větší flexibilitu. Přichází čtvrtá průmyslová revoluce, tzv. Průmysl 4.0 (resp. Společnost 4.0), který je spojen s rozmachem automatizace a robotizace, a předpokládá se, že v nejbližších dvou desetiletích v ČR zanikne nebo se výrazně změní téměř polovina dnes známých pracovních míst (dle studie OECD - Employment Outlook 2016). Ruku v ruce s tím přichází i jiný pohled na život a jeho potřeby.
Aby byli mladí lidé schopni na přicházející změny včas reagovat, je zapotřebí, aby na sobě neustále pracovali a rozvíjeli své klíčové kompetence. Jednou z 8 klíčových kompetencí pro celoživotní učení je podle tzv. Evropského referenčního rámce také kompetence k podnikavosti, kterou se rozumí schopnost využívat příležitosti a nápady a vytvářet z nich hodnoty pro ostatní. Jejich podstatou je tvořivost, kritické myšlení a řešení problémů, iniciativa a vytrvalost a schopnost spolupracovat s ostatními s cílem plánovat a řídit projekty, které mají kulturní, společenskou nebo komerční hodnotu.
Je oblast zahrnuta v projektech Implementace KAP? Ano – do projektu KaPoDaV