PolyGram (ukončený)
Výstupy klíčových aktivit projektu
Naplnění aktivit projektu:
KA01 Řízení projektu
Realizační tým žadatele věnoval od počátku důraz na nastavení pravidel komunikace mezi členy realizačního týmu a partnery a mezi partnery projektu navzájem. Byla nastavena jednotná struktura dokumentů vykazování podkladů pro věcnou i finanční část.
Ve spolupráci s jednotlivými partnery projektu jsme realizovali workshopy pro sdílení dobré praxe mezi partnery z realizace aktivit projektu, na kterých jsme pravidelně hodnotili vykazování podkladů pro monitorovací indikátory.
Komunikaci a spolupráci s partnery v průběhu realizace projektu hodnotíme velmi dobře.
Dílčí výstupy:
- Workshopy s odbornými garanty – 13
- Konference – 2
KA02 Podpora matematické a čtenářské gramotnosti
Cílem klíčové aktivity bylo zvýšení všeobecné složky vzdělání (čtenářské a matematické gramotnosti) promyšlenými formami profesního rozvoje pedagogů prostřednictvím seminářů, workshopů, dílen a prověřených metodik, síťování škol a vytvoření zázemí pro výměnu zkušeností ve výuce, spolupráci pedagogů napříč předměty. V rámci aktivity bude také po celou dobu realizace projektu téma podpory matematické a matematické čtenářské gramotnosti propagováno a komunikováno směrem k odborné i laické veřejnosti.
Klíčová aktivita byla rozdělena do těchto dílčích aktivit:
- M – kabinety
- Podpora čtenářské gramotnosti
- M – portál
- Matematické dílny pro učitele matematiky
- M – kroužky
- M – exkurze
- M – tábory a soustředění
- M – konference
Na realizaci těchto aktivit se nejvíce podílel partner01 – JCMM, z.s.p.o. a žadatel – Jihomoravský kraj.
Vytvořením dvou krajských matematických kabinetů a sítí matematických metodiků v jednotlivých okresech Jihomoravského kraje byl vytvořen funkční systém podpory pedagogických pracovníků – učitelů matematiky – základních a středních škol. Podpora matematické gramotnosti byla úspěšně doplňována dalšími dílčími aktivitami, které podpořily především učitele matematiky, a to „Matematické dílny pro učitele matematiky“ a také žáky základních a středních škol v aktivitě „M – exkurze“ a „M – tábory a soustředění“. Ohodnocené výukové materiály pro matematiku jsou k nalezení zde.
Dílčí výstupy (např):
- Počet M – kabinetů – 54
- Počet M – exkurzí – 36
- Počet M – táborů – 6
- Počet M – soustředění – 3
Pro podporu čtenářské gramotnosti byly realizovány workshopy a semináře pro učitele odborných předmětů v rámci Pilotního programu pro podporu čtenářské gramotnosti firmou www.scio.cz, a.s. a metodiky pro čtenářskou gramotnost. Výstupy z workshopů jsou zde.
Dílčí výstupy:
- Souhrnná zpráva pilotního programu čtenářské gramotnosti:
- Počet workshopů a seminářů – 53
- Webový portál projektů JMK – www.kap.kr-jihomoravsky.cz
KA03 Podpora polytechnického vzdělávání
Cílem této klíčové aktivity je podpora polytechnického vzdělávání prostřednictvím zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků, podpory síťování škol, vytvořením zázemí pro výměnu zkušeností ve výuce a spolupráci pedagogů napříč předměty.
Hlavní cílovou skupinou aktivity jsou pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení včetně vedoucích pedagogických pracovníků v JMK, kteří pomocí jednotlivých dílčích aktivit zvýší svoje odborné klíčové kompetence v oblasti polytechnického vzdělávání.
Sekundární cílovou skupinou budou děti a žáci partnerských či spolupracujících škol v Jihomoravském kraji. K přímému ovlivnění dojde u žáků, kteří se budou účastnit kroužků, sdílení výuky, odborných přednášek, exkurzí nebo kempů.
Výstupy této klíčové aktivity ke stažení zde.
Na realizaci akcí této aktivity se podílela většina partnerů projektu a klíčová aktivita byla rozdělena na tyto dílčí aktivity:
- Organizace kroužků
Partneři projektu zajišťovali přípravu, organizaci a realizaci kroužků pro vlastní žáky i pro žáky spolupracujících škol, podporovali řadu volnočasových aktivit, které formou kroužků podporovali zájem o technické obory a polytechnické vzdělávání v Jihomoravském kraji.
Dílčí výstup:
- Počet typů kroužků 395
- Tvorba učebních materiálů (pouze materiály pro ZŠ)
Pro potřeby organizace kroužků i pro potřeby sdílení odborných učeben, laboratoří a dílen partneři z řad SŠ vytvořili učební a metodické materiály pro žáky ZŠ. Tyto pak následně využívali v ostatních relevantních KA.
Dílčí výstup:
- Počet učebních materiálů 425
- Sdílení pedagogů, odborných učeben, laboratoří a příkladů dobré praxe
Střední školy sdílely svoje vybavené odborné učebny, dílny a laboratoře jak se svými partnerskými SŠ, tak především se spolupracujícími ZŠ, které byly do projektu zapojeny. Tato spolupráce ukázala na velmi dobře fungující systém spolupráce SŠ se ZŠ.
Dílčí výstup:
- Počet sdílení 1406
- Organizace přednášek odborníků z praxe
Kontakt s praxí se stále ukazuje pro učitele ZŠ i SŠ naprosto klíčový, obdobně pak také pro žáky škol. Aktivity současně sloužily k propojení praxe a spolupráce škol se zaměstnavateli.
Dílčí výstup:
- Počet přednášek odborníků z praxe 267
- Nákup vybavení laboratoří a odborných učeben
Dostatečná materiální a technická vybavenost škol je klíčovým předpokladem praktické připravenosti absolventů škol a zajištění jejich následné konkurenceschopnosti na trhu práce. Proto jedna z podaktivit, která byla do projektu zařazena, byla pořízení potřebného vybavení odborných učeben, laboratoří a dílen.
- Kabinet odborného výcviku stavebních oborů
Zřízení metodického kabinetu umožnilo setkávání pedagogů odborného výcviku a sdílení dobré praxe ve školách, které učí stavební obory. Tento pilotní projekt se stal základem pro pokračování v rámci nového projektu aktivit Jihomoravského kraje - Implementace KAP JMK II zaměřený na „Centra odborného výcviku“.
Dílčí výstup:
- Platforma kabinetu OV
- Technické mateřské školy
V návaznosti na projekt tzv. technických mateřských škol, který byl realizován na území ORP Kuřim, jsme podpořili zlepšování manuální zručnosti dětí od raného věku oslovením a navázáním spolupráce se 40 MŠ v Jihomoravském kraji.
Dílčí výstupy:
- Metodika technické výuky pro mateřské školy