Aktuality
Odstartovala další etapa krajského akčního plánování ve vzdělání
Jak zvyšovat kvalitu vzdělávání na jihomoravských školách sekundárního vzdělávání všech typů v letech 2023, 2024 a 2025? Odpovědět na tuto základní otázku je hlavním cílem projektu KAP III, který se v Jihomoravském kraji rozběhl v prosinci 2021 a potrvá do listopadu 2023.
Projekt, na kterém pracuje sedmnáctičlenný tým vedený Lucienem Rozprýmem, se skládá z několika fází. Na začátku všeho je Analýza stavu vzdělávání na jižní Moravě a analýza potřeb území. Tedy – zjednodušeně řečeno – jaké absolventy potřebují jihomoravští zaměstnavatelé? Co by se měli ve škole naučit, aby byli konkurenceschopní na dynamickém pracovním trhu? Součástí této fáze je také kvalifikovaný odhad, kam se pracovní trh a požadavky na profil absolventů budou vyvíjet. „Dobrý hokejista bruslí tam, kde je puk. Ale ti nejlepší hokejisté bruslí tam, kde puk teprve bude. To řekl jeden z nejlepších hokejistů historie Wayne Gretzky. A my se podobně snažíme o to určit, jak bude vypadat jihomoravské pracovní ‚hřiště‘ za osm, deset nebo patnáct let. Zkrátka kam se za tu dobu pohne puk a čekat tam na něj,“ popisuje Lucien Rozprým.
Na analytickou část navazuje fáze Stanovení priorit. Co je v oblasti vzdělávání v kraji nejdůležitější, kam napřít síly, co změnit, co akcentovat a co naopak upozadit.
Z priorit vzejdou Roční akční plány pro roky 2023, 2024 a 2025 a společně s nimi také Rámce pro investice do infrastruktury, rozdělené na a) Rámec pro investice do infrastruktury v kraji pro SŠ, VOŠ a konzervatoře, Rámec pro investice do infrastruktury pro oblast speciálního školství a Rámec pro investice do infrastruktury pro zájmové, neformální vzdělávání a celoživotní učení. Tyto rámce budou krajské samosprávě sloužit při sestavování rozpočtu v jednotlivých letech.
Dílčími cíli krajského akčního plánu je (v návaznosti na předchozí projekty KAP) vytvořit systém dokumentů, které mají přispět k:
- zavedení priorit vzdělávací politiky ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Jihomoravského kraje do praxe škol;
- systémovému zlepšení řízení škol s orientací na kvalitu vzdělávání;
- zvýšení kvality vzdělávání v jednotlivých krajích a snížení disparit mezi jednotlivými kraji;
- začlenění dlouhodobého plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol;
- vzdělávání vedení škol a zřizovatelů škol v oblasti akčního plánování;
- sdílení zkušeností mezi vedením škol navzájem (toto vzdělávání probíhá v rámci workshopů v aktivitách, které vykonává realizační tým, a jde o vzdělávání formou výměny dobrých zkušeností, příkladů dobré praxe apod.);
- dostupnosti kvalitního vzdělávání pro každé dítě/žáka/studenta/účastníka neformálního vzdělávání;
- rozvoji funkčních partnerství v území, která umožní/usnadní realizaci dalších náročných intervencí v území (inkluze, podpora marginalizovaných skupin, kvalita vzdělávání, spolupráce škol a trhu práce) – propojení škol a dalších subjektů, které se následně mohou zapojit jako partneři do realizace aktivit v projektech jednotlivých škol.
Postup jednotlivých aktivit projektu budeme zveřejňovat na webových stránkách věnovaných KAP. K projektu vzniká také facebooková stránka KAPodastr – transponujeme jihomoravské školství výš.